rss feed

22 آبان 1402 | بازدید: 305

مهمانی تولد مامان سحر و جمع دوستان صابر و (نشریه غیررسمی «بولتن دانشجو»)

نوشته شده توسط مادربزرگی از اصفهان

ـ ماهی جون بچه­ها رو که بهتون معرفی کردم؟

ـ آره صابر جون معرفیت کامل بود عزیزم، البته بعضی هاشون رو از قبل میشناختم.

ـ خانم دکتر جان؛ اجازه میدین مهمونی رو به نشست تبادل فکری تبدیل کنیم(خنده جمعی).

ـ صاحب خونه باید اجازه بده جونم، من خودم مهمونم. سحر جون ببین بچه ها چی میگن مادر.

ـ مادر جون برنامه را صابر گذاشته، من حرفی ندارم. فقط بشرط اینکه شما رو خسته نکنن.

ـ مادر جون امشب  تولده دختر عزیز و نازنین منه باید برنامه شادی و جشن باشه دیگه. نظرتون چیه؟ هدا جونم تو چی میگی مادر؟

ـ ننه جون، من عاشق این ملاحظات و رعایت کردنا تونم. شما هرچی بفرمایید. ما و بچه ها دوست داریم از شما چیز یاد بگیریم و خب راستش گپ و گفت رو بیشتر دوست داریم. منم از اینکه همگی اومدن و به مامانم محبت کردن خوشحال شدم. دور همی خودش یه جور جشنِ دیگه. مامان جون سحر هم که اجازه داد. البته برنامه کیک و شمع و کادو بعد شام سرِ جاش برقراره.

ـ قربون دختر گلم برم مادر. سحرجونم محبت میکنه امشب رو بما هدیه میده. عزیزم تولدت مبارک همَون باشه. خب عزیزان بفرمایید پس شروع کنید.

ـ اولین سوال رو سردبیر ما داره که میشناسینش، بگو شاهین جان.

ـ چشم. ممنونم صابر جون. ممنوم مامان سحر. خانوم دکتر لطفا برامون از جریان پوپولیسم جاری و رضا پهلوی بگین. بنظرما حرفها و کارهای شاهزاده خیلی عوام فریبیه. دوست داریم لطفاً برامون جنبه علمیش رو شما بگین.

ـ خب من اینجوری می بینم؛ نگاه طبقاتی به مسائل بعبارتی نگرشی مجموعه شناسانه است. یعنی نهادهای طبقاتی رو بررسی میکنه و مجموعه­های اجتماعی رو «باز» و در تاثیرمتقابل و در فضای بلوک بندی های جهانی می بینه. و اساساً قائل به ریشه­های گروه­های اجتماعی از منظر منافع و نقش اقتصادی-اجتماعی شون هست. و اینجوری هر موردی رو به بررسی میبره. واین نگرش در تقابل با نگاه پدیده شناسانه است. [گرچه شناخت ماهیت چیزها از طریق بهره‌مندی از درک ذاتی آن چیزهاست، مثلا، سرمایه داری یک نظام اجتماعی است و ذات آن روابط کار وسرمایه است].

ـعذر میخوام خانوم دکتر این یک نگاه از منظر [صرفاً] اقتصاد سیاسی نیست؟

ـ نه جانم. صحبت از نگرش صرفاً «اقتصادی» نیست.

ـ حتی نگرش اقتصاد سیاسی؟

ـ توضیح میدم؛ اول توجه کنیم که: اقتصادِ سیاسی، اقتصادِ اجتماعی نیست؛ بلکه نقدِ اقتصاد اجتماعی است. و دوم اینکه صحبت از مناسبات و ساختارهای جامعه ای است که پایه و اساس آن آرایش و تقسیم طبقاتی است. برهمین پایه آرایه های نیروهای سیاسی گونه ای از آرایش طبقات اجتماعی موجوده.

ـ پس میفرمایید که نیازمند طرح و تحلیل طبقات اجتماعی هستیم؟

ـ بله عزیزم؛ خیلی نزدیک به این که شما میگید.

ـ ماهی جون صحبت شما اشاره به ترکیب بندی طبقاتی جامعه امروزی ایران به جهت های سیاسی‌ـ‌جمعیتی، وضعیت اقتصادی گروه های اجتماعی، و جریانات سیاسی در این گروهبندی ها و آگاهی­های مربوط به هر یک از اینها ست؟

ـ درسته هدا جونم. مضاف بر اینکه مواضع آنها در برابر ضرورتهای تاریخی در هر رویدادی به نوبه‌ی خود قابل توجه است.

ـ خانوم دکتر سوال من اینه که چرا شرکت در این خیزش(جنبش) در گروه بندیهای مختلف لازمست، یا اینکه بنابر عللی اساساً «غیر ضروری» است؟

ـ ببین دخترم؛ ضرورت شرکت در هر جنبشی را آگاهی تاریخی معنی میکنه. وگر نه که اسمش حرکت مترقی نیست.

ـ ببخشید من محصل تاریخ هستم. ممکنه بگید منظور از درک تاریخی چه زوایایی مد نظر است؟

ـ ماهی جون این رفیق من شهر دیگه ای درس میخونه و داره پایان نامه اش رو مینویسه.

ـ بسلامتی، موفق باشی عزیزم. خب در باره پاسخ به سوالت باید بگم «جهان بینی» تحلیلگر(یا مورخ) از اهم وجوه الزامی درک ضرورته. تحلیل مبتنی بر درک ضرورت مثل آفریدنش «تاریخِ» (یا در تدوین و مرتب سازی متن ِ تاریخی و حتی گزینش اطلاعات از ماخذ عینی) هم مثل تحلیل چه در شرح و بسط مباحث و تحلیل­ها همه متکی به جهان بینیه. جهان بینی تحلیلگر(یامورخ)که در قید و محدوده ای از سوگیری منافع آنی و آتی گروه­بندهای انسانیه. یعنی حتی هنگامی که میگوید منافع این یا آن طبقه را درنظر دارد به بخش یا گروه محدودتری از همان طبقه ناظره. جهان­بینی هرچقدر عمق اندیش­تر باشد از منظر آینده‌نگرانه‌تری از تنگنای گروه گرایی و حتی قشری بودن وا میرهد. این امر به تحلیلگر اجتماعی(یا مورخ) فرصت میده بیاندیشه. در شناخت عمیق و گسترده‌ای از ماهیات است که می توان به درک ضرورت ها دست پیدا کرد. بطوری که ضرورت‌ به‌واسطه‌ انتخاب فعال ‌امکانات لازمِ ماهیت چیزهاست که خودمی‌نمایاند.

ـ ماهی جون خسته تون نکردیم؟

ـ نه پسرم ، خیلی هم دارم انرژی میگیرم. برای سن ما تفکر روشنگری در نسلهای بعدی حیات بخشه.

ـ خانم دکتر لطفا بگید دموکراسی خواهی این جنبش اجتماعی مال ِکدوم قشر یا طبقه است؟

ـ یه جایی شنیدم میگن این یه حرکت خورده بورژوائیه. و در جایی خوندم که یک جنبش سوسیال دموکراتیکه. بنظرم این رویدادها نه خرده­بورژایی­ست، نه سوسیال دموکراتیک ست، و نه سوسیالیستی! اگرچه از بعضی جهات و تااندازه‌‌ی بسیار ناچیزی از سمت و سوهای فوق هم ‌تأثیر گرفته.

ـ میشه بیشتر توضیح بدین؟

ـ آره جونم؛ اینطوری ببنیم در حرکات «مردمی» هیچ یک از گرایشات به تنهایی و یا آشکارا ناقض  ونافی آن دیگری نیستند. مثلا آنجایی که شعار «زندگی معمولی» را میدهند اشتراک پر رنگی از خواسته­های خرده­بورژوایی و سوسیال­دموکراتیک را میجویند. بدون آنکه قطعی باشد که از لیبرالیسم یا سوسیال دموکراسی مطابعت میکنند.

ـ خانوم دکتر ببخشید بنظرم در این میونه جناح راست «سوسیال دموکرات­ها» هویت سازمانی و اصلاح طلبی مثلا [چپول] را دارند و نیروهایشان را از میان کارمندان، کسبه مدرن مثل کارخانه­داران متوسط و پیمانکاران مختلف و بخشی از مدیران بخش­های خصوص و عمومی میگیرند.

ـ سعید جان بگذار به این حرفت اضافه کنم: دموکراسی خواهی در نگاه سوسیال­دموکراسی حاضر در جنبش­اجتماعی از «بی­پولی» [تهیدستان]و از آزروی«کودک زبالِگرد» و دوستیِ محیط زیست و حمایت از حقوق حیوانات می­گن؛ که هم به لایه های فوق الذکر خرده بورژوایی و همچنین به گروه­های کوچک و کم رنگ«سوسیالیستی» گوشه چشمی داره.

ـ محمود جان باید متوجه باشیم که این جهان بینی، نیروهایش را بیش از همه از میان طبقه تحصیلکرده(تکنوکرات­ها) و نیز از میان برخی از کسبه و کارمندان کم درآمد میگیره. اما در انتخاب آتیه ش بستگی به استحکامات هر نیروی راست یا میانه و حتی چپ؛ با ابن­الوقتی ماهرانه بازی خواهد کرد. چنانکه یا خودش فی­الحال خورده بورژواز میشه و یا کرم سیب سوسیالیستها. [البته همه این مسائل را بدون دخالت مدیایی و غیرمدیایی ناشی از رقابت قدرتهای جهانی مطرح می کنیم که می تواند به‌نحوی روی مسئله رژیم‌چنج متمرکز شوند که منهای چیستی خیزش، فقط به منافع خودشان توجه داشته باشند].

ـ خانم دکتر این صحبت های ما خیلی بی ربط نیست؟

ـ نه جونم ، مرسی که نظرات تون رو شفاف اظهار می کنید. چیزی که مهمه در نظر داشته باشیم اینه که: در میانه این جنبش، سوسیالیست­ها نحیف­ترین طیف به لحاظ قدرت حضور و نیروهای هوادار هستند. از طرفی با سرکوبهای سیستماتیک حاکم و خطاهای تاکتیکی خودشان [که بعضی‌ها حتی از خطای استراتژیک هم حرف می زنند] از ارتباط با بزرگترین نیروی تاریخی اجتماعی یعنی «کارگران»، بیکاران، تهیدستان شهری و روستایی(که بیشتر در ترکیب اردوی کارگران فصلی متمرکزند) و دستفروشان و کارکنان خویش­فرمای (خودکارکن بی شاگرد یا بی کارگر) بی بهره یا کم بهره مونده اند.

ـ سوسیال دموکرات ها چطور خانم دکتر ؟

سوسیال دموکرات ها هم کثیرند هم وجیه. با قدرت پروپاکاندای گسترده[ای که همیشه بکار میگیرن]در عموم عرصه­ها بلدند توشه­ای بگیرند. چیزی که هم نقطه قوتشان است هم پای طاوس شان که از آنها در گره گاه های «تاریخ»ساز جز به مذبخ رفتن حاصلی[در این نیم قرن] ببار نیاورده. اگه«هوشیاری تاریخی» را در گزینش مواضع را تا حدی حضور بدهند که پشت گرمی شان را از سوسیالیستها و بخصوص از اردوی نیروی­کار بگیرند و در جهت آنها حرکت کنند. رستگاری (تاریخی)شان را رقم خواهند زد.

ـ رهنمود سوسیالیست ها را در چی میبینید؟

ـ نفوذ سوسیالیستها در میان نیروهای چپ سوسیال­دموکرات از ضعف های برجسته آنان بوده وهست. همچون عملکرد ناتوان شان در رفع دیگر نکات ضعف شان که همِگی باعث شده که در پروسه مبارزات نیم قرن اخیر نتوانند از شَرِ بلا­هایی چون «اشرافیت روشنفکری»، «نامتوازنی تئوریکی-عملی»، «لمپنیزم سیاسی»، و ... [بخصوص در مصاف­های عرصه­های حاد پراتیکی]، بپرهیزند و از نقصان و بی اثری در فعالیت­های دموکراتیک کارگری و فعالیت­های دموکراتیک عمومی اجتماعی و نظایر آن بکاهند تا؛ به نقش هژمونیک تاریخی لازم برای خود دست پیدا کنند. در نتیجه امروزه هیچ یک از این نیروها دارای پتانسیل جذب آن «نو آورده کنندگان» جنبش برای برشدن و فراروندگی انقلابی را ندارند. انتخاب در سوگیریهای سازنده (برای آماده کردن) که خیلی مهمه را ندارند. اینها چیزهاییه که میتونه رهبری شان رو ممکن کنه.

ـ ماهی جون میخواین بگین سوسیالیست­ها نفوذ «توده»ای (یا مردمی) رو گرچه لازم می­بینند، اما از ظرفیت­های اثربخش خود در جنبش­های عمومی بی­بهره مونده اند؟

ـ درسته صابر جون.

ـ منطق حاکم بر جنبش را در آشفتگی و بی­مرزی هم­ در فقدان وحدت، هم ­در تشکل­های لازم و در تاکتیک­هایی که به کاهش هزینه های گرانبار انسانی بیانجامد؛ میشود دید. اینجاست که وظایف سوسیالیست­ها در امکان ارتقاء شعارها، تقسیم کار، ایجاد لُجستیک مواجهه، ایجاد نهاد هماهنگی ائتلافی، خط دهی در پروپاکاندای جنبش، و بسیاری فرارفت­ها آشکار میشه. درصورتیکه سوسیالیست­ها بتوانند مولفه های سیاسی، و جایگاهش با مولفه های ساختار اعتلای کارهای سیاسی را با بهبود و ارتقای درون ساخاری را همسوی با هم رقم بزنند و نتیجه خلق کنند در فازهای آتی سرنگونی و مدیریت گذار می­توانند دارای پتانسیل ارتقاء نیروهای خود در مولفه­های جنبش کارگری نیز باشند.

ـ خانم دکتر من دارم برای ارشدم آمار منابع انسانی رو پژوهش میکنم، در اطلاعات آمار[عینی]؛ بیست و یک میلیون نفر «نیروی» شاغل در سطح کشور[بطور رسمی]آمار شده، نزدیک به ده میلیون نفر شاغل دربخش خدمات، هفت­میلیون نفر دربخش صنعت، نزدیک به چهارمیلیون هم در بخش کشاورزی مشغول بکارند(منظور حقوق بگیرند). کارکنان دولت و نیروهای«نظامی» بتقریب چهار میلیون نفرند.{جمعیت دانش­آموزی و دانشجویی هفده ونیم میلیون نفرند} اینکه نیمی از نیروی کار را خدمات تشکیل میدهد، از کیفیتی خاص در ضعف مناسبات «مناسبات کار» حکایت دارد. واینکه در ازای هر نفر درآمد آفرین(نیروی­کار) یک دانش­آموز و دانشجو وجود دارد. می­شه اینجور فهمید که چرا به اصطلاح نسل«زد» قالب نیروی اعتراضی را شکل می­دهند.

ـ دخترم منبع آماری خودت رو برامون بگو.

ـ بله چشم. منبع بخش خصوصیه (اتاق صنعت).

ـ بچه ها ماهی جون رو خیلی خسته کردیم. من بعنوان مسئول هماهنگی بهتون قول میدم برای بعد باز هم از ماهی جونم فرصت صحبت جمعی رو بگیرم. ماهی جون سپاس قربونتون برم. بوس تون می‌کنم.

ـ مرسی صابر جونی ، داداشی بریم برای تولد و خوش گذرونی.

یادداشت‌ها

خاطرات یک دوست ـ قسمت بیست‌وسوم

دو پاراگرافِ آخر از قسمت بیستم‌‌ودوم

انگار نه انگار که ما دستگیر شدیم و باید بلافاصه به اتاق شکنجه برده می شدیم و کتک مان میزدند. ساعت ها بکندی اما طولانی میگذشت. پس چرا در اول دستگیر اون وحشی بازی خشونت بار را درآوردند. زمان خیلی به کندی میگذشت. آفتاب بالا آمده بود. گرما کمی که از تابش آفتاب بود سرمای تنم را کم کرد. سیگاری بکسانی که میخواستن داده شد. یکی یکی دستشویی بردن. با دستنبد از جلو چقدر احساس چالاکی داشتم. میشد شلوارم را پائین و بالا بکشم و بعدش دستم  را بشورم. دهانم را آب گرداندانم. چانه و سرم در حرکات شتشو درد داشت.

ادامه مطلب...

دنباله‌ی کوه‌پیمایی با نوه‌ها و گپ‌وگفت درباره‌ی «مؤلفه»[در جنبش]

این یک مقاله‌ی تحلیلی نیست. نگاهی مادرانه است، برخاسته از درد و دغدغه‌ی

پُر رنج شهریور و مهر 1401 تاکنون

                                                                                                                  *****

ـ خانوم دکتر این چیه، چقدر خوشمزه‌ ست؟ یادمون بدین با چی درست کردین؟

ـ نوش بشه بهتون زری جون، موادش هویج و کدو و سیب‌زمینی رنده شده، تخم مرغ، نمک و فلفل و نون. البته برای شما جوونا خیارشور هم توی لقمه‌هاتون گذاشتم.

ـ واا، چه راحت. پس منم میتونم درست کنم.

ـ زری جون مامان بزرگم یه آشپز بی نظیرِ توی خانواده و فامیله!

ادامه مطلب...

خاطرات یک دوست ـ قسمت بیست‌ودوم

دو پاراگرافِ آخر از قسمت بیستم‌‌ویکم

در این نیمه شب یازدهم شهریور کوچه نقاشهای خیابان لُرزاده در ازدحام بی نظیری از مردم انباشه بود. اکثراً لباس راحتی خانه دربر داشتند. همسایگان قسمت پائین کوچه به بالاتر آمده بودند. همه در جوّی از حیرت و تک توک در اعتراض بودند. مأمورین در جواب «اینا چکار کردن مگه؟» میگفتند «خرابکارند» میخواستن محله شما رو بفرستن رو هوا.

ادامه مطلب...

پرسشی از مقوله‌ی [مؤلفه در جنبش]

در باره سنت باید معنی «سیرت» و «طبیعت» جنبشهای مردمی یا همونطور که شما گفتی (جنبش های توده ای) را از دو منظر دید؛ اول «رویّه و روشِ» تاکنونی رویدادها یا همان جنبشها، دوم به معنی «وجه ضروری تغییر» یا دقیقتر «وجه لازمِ حرکت».

ادامه مطلب...

خاطرات یک دوست ـ قسمت بیستم‌ویکم

دو پاراگرافِ آخر از قسمت بیستم

بخصوص کار تیمی هدف تبلیغی برای حرکت های«توده ای» را نیز همیشه منظور نظر خودش داشت. معمولا برای تیم های نظامی امکان حضور هر دو عرصه کارچریکی و کار تبلیغی درمیان توده های کارگری و یا دانشجویی وجود نداشت. مسئله ای که بعنوان یک تناقض تکنیکی و تاکتیکی تا آخر بهمراه فعالیت های سیاسی مخفیانه برای چریک­های شهری م. ل. باقی ماند. این صرف نظر از گرایشات طبقاتی نهفته در اینگونه مبارزات است که جای خودش را دارد.

ادامه مطلب...

* مبارزات کارگری در ایران:

* کتاب و داستان کوتاه:

* ترجمه:


* گروندریسه

کالاها همه پول گذرا هستند. پول، کالای ماندنی است. هر چه تقسیم کار بیشتر شود، فراوردۀ بی واسطه، خاصیت میانجی بودن خود را در مبادلات بیشتر از دست می دهد. ضرورت یک وسیلۀ عام برای مبادله، وسیله ای مستقل از تولیدات خاص منفرد، بیشتر احساس میشود. وجود پول مستلزم تصور جدائی ارزش چیزها از جوهر مادی آنهاست.

* دست نوشته های اقتصادی و فلسفی

اگر محصول کار به کارگر تعلق نداشته باشد، اگر این محصول چون نیروئی بیگانه در برابر او قد علم میکند، فقط از آن جهت است که به آدم دیگری غیر از کارگر تعلق دارد. اگر فعالیت کارگر مایه عذاب و شکنجۀ اوست، پس باید برای دیگری منبع لذت و شادمانی زندگی اش باشد. نه خدا، نه طبیعت، بلکه فقط خود آدمی است که میتواند این نیروی بیگانه بر آدمی باشد.

* سرمایه (کاپیتال)

بمحض آنکه ابزار از آلتی در دست انسان مبدل به جزئی از یک دستگاه مکانیکى، مبدل به جزئی از یک ماشین شد، مکانیزم محرک نیز شکل مستقلی یافت که از قید محدودیت‌های نیروی انسانی بکلى آزاد بود. و همین که چنین شد، یک تک ماشین، که تا اینجا مورد بررسى ما بوده است، به مرتبۀ جزئى از اجزای یک سیستم تولید ماشینى سقوط کرد.

top